Hankkeen konkreettiset tavoitteet kohdistuvat opiskelijoiden digitaalisen osaamisen johdonmukaiseen kehittämiseen digilukutaitoa arvioivien tehtäväskenaarioiden rakentamisen avulla.
Toisena tavoitteena on dgilukutaitoa mittaavan arviointiympäristön rakentaminen, joka hyödyntää laaja-alaisen osaamisen mittaamiseen soveltuvaa todisteperustaista arvioinnin viitekehystä.
Vuonna 2022 Kontiolahden koulun yläkoululaiset osallistuivat Digivoo-hankkeessa Digilukutaidon mittarin pilotointiin. Tulokset näyttivät, että oppilaiden osaaminen oli heikkoa kaikilla muilla digilukutaidon osa-alueilla paitsi tiedon haussa ja määrittelyssä. Vuoden 2022 mittaus tarjoaa hyvän lähtökohdan uusien hankkeiden tulosten vertailulle.
DIORA:ssa osallistetaan niin opettajia kuin opiskelijoita digilukutaitoa vahvistavan pedagogiikan kehittämiseen. Lukion opiskelijat osallistuvat opettajien valitsemilla opintojaksoilla pedagogisiin interventioihin, joiden aikana he pääsevät luomaan digitaalisia ongelmanratkaisutehtäviä. Opettajat pääsevät yhdessä Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen asiantuntijoiden kanssa suunnittelemaan interventioiden sisältöjä.
Uudet opetusmenetelmät ja opettajien sitoutuminen hankkeeseen tukee digitaalisten oppimisympäristöjen ja toimintakulttuurin jatkuvaa kehitystä. Hanketta varten kehitetty arviointiympäristö mahdollistaa opiskelijoiden digilukutaidon kehittymisen seurannan ja tutkimisen myös muissa ympäristöissä.
Hankkeen arviointi tapahtuu kahdella tasolla. Opiskelijat vastaavat kyselyihin ja testeihin hanketta varten suunnitellussa arviointiympäristössä ennen ja jälkeen interventioiden. Testit kartoittavat oppilaiden osaamista seitsemällä digiukutaidon osa-alueella sekä toiminnan eettisyyttä ja turvallisuutta. Opettajille laaditun kyselyn avulla saadaan tietoa interventioissa käytetyn pedagogiikan soveltuvuudesta lukiokontekstiin.
Hankkeessa kerätystä tiedosta luodaan opetusmateriaali "Digitaalisten ongelmanratkaisutehtävien rakennusopas", joka auttaa aiheesta kiinnostuneita jatkamaan toimintaa myös hankeajan jälkeen. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus jatkaa DIORA:ssa kehitetyn arviointityökalun kehittämistä, jotta sitä voidaan käyttää digitaalisten asenteiden ja osaamisen arvioimisessa laajemmin.
This site was created with the Nicepage