TAVOITTEET

1

Hankkeen konkreettiset tavoitteet kohdistuvat opiskelijoiden digitaalisen osaamisen johdonmukaiseen kehittämiseen digilukutaitoa arvioivien tehtäväskenaarioiden rakentamisen avulla. 

2

Toisena tavoitteena on dgilukutaitoa mittaavan arviointiympäristön rakentaminen, joka hyödyntää laaja-alaisen osaamisen mittaamiseen soveltuvaa todisteperustaista arvioinnin viitekehystä.  

  • Toiminnan vaikutuksia arvioidaan rakennettavan arviointiympäristön avulla.
  • Koulun opettajat osallistuvat hankkeeseen, vahvistaen digitaalisten taitojen integroitumista eri oppiaineisiin.
  • Lehmon koulun oppilaat, ohjattuna opettajien ja HEAn asiantuntijoiden toimesta, ideoivat, luovat ja suunnittelevat digilukutaidon ongelmaratkaisuskenaarioita.
  • Skenaarioissa arvioidaan digilukutaidon seitsemää osaamisaluetta sekä tietoturvallista ja eettistä käyttäytymistä.
  • Oppimisessa integroidaan keskeisiä tiedonkäsittelysovelluksia.
  • HEA:n asiantuntijat jalostavat oppilaiden luomia skenaarioita toimiviksi arviointitehtäviksi.
  • Toiminnan tavoitteena on vahvistaa oppilaiden digitaalista osaamista ja ohjata heitä hyödyntämään digitaalisuutta käytännön haasteiden ratkaisemisessa.
  • Digitaalisten ongelmaratkaisutehtävien suunnittelu on oppimisen keskiössä.
  • Opettajien osallistuminen vahvistaa heidän sitoutumistaan digitaalisuuden integrointiin opetukseen.
  • Opettajat lähestyvät työskentelyä oman oppiaineensa ja laaja-alaisen osaamisen näkökulmasta.
  • Tähän asti digitaalisten taitojen arviointi on perustunut oppilaiden itsearviointeihin, mikä on ollut epävarmaa laajojen osaamiskokonaisuuksien arvioinnissa.
  • Itsearvioinnit ovat epäonnistuneet tunnistamaan koulun tai opettajien tuottamaa lisäarvoa oppilaiden osaamisen kehittymisessä.
  • Rakennettujen skenaariotehtävien pisteytyksessä käytetään bayesiläistä tilastomallinnusta, joka kohdentaa palautteen oppilaille, opettajille ja rehtoreille.
  • Diora hyödyntää todisteperustaista arviointiviitekehystä, edistäen kansallista osaamista digitaalisen osaamisen arvioinnissa.
  • Tavoitteena on rakentaa digilukutaidon arviointiympäristö yhteistyössä koulun opettajien ja oppilaiden kanssa.
  • Digilukutaidon arviointi kattaa seitsemän tiedonkäsittelyn taitoa: tiedon määrittely, haku, hallinnointi, yhdistäminen, arviointi, luominen ja kommunikointi.
  • Oppilaiden osaaminen on ollut vaatimatonta lukuun ottamatta kahta ensimmäistä osa-aluetta.
  • Diora sisältää myös turvallisuuteen ja eettisyyteen liittyviä osatehtäviä.